Novitas et Auctoritas w sztuce średniowiecza
Novitas et Auctoritas w sztuce średniowiecza
W dniach 24-25 września br. odbędzie się ogólnopolskie sympozjum Sekcji Mediewistycznej przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki: Novitas versus auctoritas w sztuce średniowiecznej. Sympozjum jest współorganizowane w ramach naszego projektu.
Obrady odbędą się w siedzibie Stowarzyszenia w Warszawie, Rynek Starego Miasta 27.
W związku z panującym stanem epidemii wirusa COVID-19 na sympozjum obowiązuje limit uczestników. Podczas spotkania słuchacze zobowiązani są do zakrywania ust i nosa. Do Sali Konferencyjnej SHS obowiązuje wejście tylko od ul. Piwnej 44. Chętnych do wzięcia udziału w obradach prosimy o wcześniejsze zgłoszenie uczestnictwa e-mailem na adres: ow.shs@shs.pl lub telefonicznie na numer: 600 288 754.
PROFIL OBRAD
_____________________________________________________________________________
Jedną ze specyficznych cech kultury średniowiecznej Europy było stałe ścieranie się silnego przywiązania do tradycji, a więc zastanego i ugruntowanego porządku rzeczy, z nieustannym poszukiwaniem innowacji i doskonaleniem różnych aspektów rzeczywistości. Z biegiem kolejnych stuleci proces ten stopniowo nasilał się, kulminując w okresie późnego średniowiecza, stając się, między innymi, motorem dynamicznych przemian ówczesnej sztuki. Jednym z wiodących pól zainteresowań historyków-mediewistów niemal od zawsze było właśnie tropienie wszelkich nowości i innowacji – stylowych, technologicznych lub ikonograficzno-treściowych. Tymczasem łacińskie słowa novus i novitas jeszcze do XII wieku często miały zabarwienie pejoratywne, zaś przymiotnik modernus upowszechnił się dopiero u schyłku średniowiecza, powoli tracąc dawniejsze, również negatywne konotacje. Wydaje się, że współcześni badacze sztuki średniowiecznej nie dość często zastanawiali się nad sensem i zasadnością stosowania tak rozpowszechnionych pojęć jak „nowoczesny”/”nowoczesność”, „innowacja”, a nawet „awangarda”, nie poświęcając głębszego namysłu możliwemu funkcjonowaniu i ewentualnemu rozumieniu tych kategorii przez ówczesnych twórców, zleceniodawców i odbiorców sztuki.
Celem spotkania będzie pogłębiona refleksja nad niegdysiejszym pojmowaniem tego wszystkiego co w sztuce było nowe, odbiegające od tradycji, czy wręcz jawnie zrywające z dawnymi formami, technikami i treściami. Wobec szczupłości źródeł pisanych z epoki, rozważania te muszą dotykać kwestii metodologii naszych badań i granic możliwości poznawczych w tym zakresie, a więc nieustannie nam towarzyszącego problemu (nad)interpretacji.
_______________________________________________________________________________
W ramach obrad "wątki toruńskie" - kościół NMP oraz rzeźba ok. 1400 - zaistnieją na szerszym tle badań nad europejską sztuką średniowieczną.
________________________________________________________________________________________
Zobacz także:

XLI Alicja Karłowska-Kamzowa Mediaevalists’ Seminar, December 9th–12th 2020
At the international online Mediaevalists’ Seminar entitled: The convent and the collegiate church in Mediaeval Europe, co-organised by the...

KONFERENCJA Sztuka Torunia i ziemi chełmińskiej - call for papers
Zespół projektu Inwentarz Sztuki Torunia zaprasza do udziału w konferencji naukowej "Sztuka Torunia i ziemi chełmińskiej -...

Zakończono I etap badań nieniszczących w świetle IR
W ramach realizacji zadania 4-5 wykonano badania nieniszczące średniowiecznych malowideł ściennych oraz stall w prezbiterium. Badania polegały przede...

TEXTUS ET PICTURA, 12-13 Dec. 2019
On December 12th and 13th 2019 in the University Library in Toruń a national conference “TEXTUS ET PICTURA...

"Nobility with no boundaries?", March 4th 2021
On March 4th 2021 an international online conference took place, organised by the German Historic Institute in Warsaw,...
Specjalistyczna dokumentacja w toruńskiej katedrze
W marcu 2021 zakończyła się dokumentacja wybranych dzieł z wyposażenia i wystroju toruńskiej katedry w światłach technicznych (UV, IR)....